Menu Sluiten

Wie ben ik

Wie ben ik

Mijn naam is Willeke Klerk en ik ben vertrouwenspersoon voor ouders van thuiszitters, thuisonderwijs, veilig thuis en/of jeugdzorg problematiek. Ik heb zelf vier kinderen geboren in 2001-2002-2006 en 2017.

Dit verhaal begint bij mijn oudste zoon (2002). Geboren als tweede kind viel ons op als ouders dat deze anders was, anders dan je zou verwachten en anders dan de oudste en anders dan de boekjes. Heel anders. Op de leeftijd van twee jaar en acht maanden heeft hij de werkdiagnose Autisme Spectrum Stoornis gekregen en vertelde de psychiater erbij lees je in in Asperger. Hij ging met drie jaar naar een medisch kinderdagverblijf en met ruim vier toch naar een gewone kleuterschool. Wij als ouders dachten dat hij naar een rec 4/ cluster 4 school moest, maar op advies van het medisch kinderdagverblijf ging hij toch naar een reguliere basisschool. Hij had namelijk zoveel competenties en met de juiste begeleiding zou het wel goed komen. Oh boy, wat is dat een zware anderhalf jaar geweest. Ons lieve kleine ventje veranderde helemaal. Hij werd onhandelbaar, smeerde met ontlasting (was zindelijk), sprak niet meer en beschadigde zichzelf. (Hij beet zich tot bloedens toe in zijn armen en trok zijn haren uit zijn hoofd) De overgang naar groep 3 is anderhalf jaar lang besproken, daar zou het namelijk beter gaan, want niet meer de kleuterklas en meer structuur. Wat waren wij bang voor de zomervakantie voor groep 3 immers de structuur van school zou wegvallen. Tot onze verbazing bleek niets minder waar. Hij werd weer ons eigen kleine lieve ventje. Tot vier dagen groep 3 na de zomervakantie. Alle voorgenoemde problemen waren er weer en op de laatste ochtend stond hij bevroren beneden in de woonkamer, met holle ogen en wist niet meer wat te doen. Dat is voor ons als ouders het moment geweest om hem ziek te melden op school en sindsdien is hij nooit meer naar school geweest. Ja, dat heeft ons een ots (ondertoezichtstelling) opgeleverd. En ja, dat heeft ons een veroordeling opgeleverd in verband met het onttrekken aan de leerplicht. Ja deze ots is er in hoger beroep af gegaan en ja we konden nog steeds ons kind thuishouden van school met vrijstelling van de leerplicht. We hadden hem alleen nooit van school mogen halen. Zullen we ook nooit meer doen.

Wat voelde het pijnlijk om mijn ventje van vijf jaar uitgekotst te zien door de maatschappij, want op het moment dat wij hem van school haalde kwamen ineens de instanties heel anders uit de hoek. We hadden altijd goede contacten met bureau jeugdzorg, maar ineens was er van alles mis, want wij zouden niet in het belang van ons kind handelen.

Heel wat jaren later draait hij mee in de maatschappij. Blijkt hij geen Autisme Spectrum Stoornis te hebben maar hoogbegaafd te zijn. Werkt en studeert hij en draait gewoon mee in de maatschappij. Dit allemaal juist doordat hij de kans heeft gekregen om zich te ontwikkelen in zijn eigen tempo.

In de afgelopen jaren heb ik alles gelezen wat los en vast zat met betrekking tot buitenschools leren. Ben ik in de jeugd- en leerplichtwet gedoken en bewandel ik geregeld met ouders de weg die ontstaat, nadat een kind vastloopt op school en waarvan de ouders al dan niet tijdelijke ontheffing van de leerplicht willen.

Ik kan jullie, als ouders, op de volgende manieren praktisch ondersteunen. In gesprekken met het wijkteam, tijdens een Ronde Tafel Gesprek (RTG), bij Veilig Thuis, met de politie, bij de reclassering, met scholen en tijdens multidisciplinaire gesprekken (MDO) met diverse instanties. Ik kan als vertrouwenspersoon optreden voor jullie kind tijdens gesprekken met de Raad van de Kinderbescherming of veilig thuis. Ook kan ik jullie ondersteunen tijdens de opmaak van het proces-verbaal bij de leerplichtambtenaar. Ik werk nauw samen met Peter van Zuidam, van Zuidam onderwijsdiensten.